Pop gitarist JB Meijers
De Master-galerij van GSNL is een erepodium voor toonaangevende Nederlandse gitaristen dat jaarlijks rouleert. Gitaarmasters beheersen hun instrument en de muziekstijl die zij vertegenwoordigen op een hoog niveau. Zij hebben hun sporen als artiest in de muziekscene ruimschoots verdiend en vormen een inspiratiebron voor anderen…
JB Meijers
Op 2 maart kregen The Common Linnets voor hun gelijknamige album de Edison Pop prijs 2015 voor ‘beste album’. JB Meijers kon daar niet bij aanwezig zijn omdat hij op dat moment in Nashville nog druk bezig was met het nieuwe, tweede album van The Common Linnets. Hij is zowel bij het eerste en dat tweede album betrokken als producer, songwriter en gitarist. De Edison is een behoorlijke opsteker en het is duidelijk dat The Common Linnets in volle beweging zijn. Ook aan Ilse de Lange zie je dat dit een zeer geslaagd project is. Het is niet bekend wanneer dit nieuwe album precies uitkomt.
JB Meijers is op jonge leeftijd begonnen met (klassieke) piano en trompetlessen. Vanuit zijn achtergrond was het voor de hand liggend dat dit klassieke, traditionele muzieklessen zouden zijn. Deze muziek kon hem echter nooit helemaal raken, maar het ‘raakpunt’ werd bereikt op het moment dat hij de Amerikaanse band Black Flag hoorde. Het denderende oergevoel wat deze punkrockband teweeg bracht zette hem op het spoor van de (elektrische) gitaar.
Nu was er geen ontkomen meer aan, hij wilde zich als gitarist ontwikkelen en dat deed hij door goed naar anderen te luisteren. Op een bepaald punt besloot hij zich te oriënteren op een muziekopleiding. Het liefst zou hij Rock en Pop stijl hebben willen studeren, maar dat bestond toen nog niet als opleiding. Zo kwam hij terecht bij Wim Overgaauw die aan het Conservatorium les gaf, die was gespecialiseerd in Jazz, vooral Bebop. Omdat Jazz raakvlakken heeft met Blues besloot hij om deze opleiding te gaan doen.
Hij had bewondering voor de ‘muziekacrobatiek’ die deze stijl met zich mee brengt, maar werd er toch niet echt door geraakt. Hierdoor bleef hij bezig met het ontwikkelen van een eigen stijl. Overigens werd hij binnen de Jazz meer geïnspireerd door de melodiciteit van andere instrumentalisten dan jazzgitaristen, zo is hij veel bezig geweest met het naspelen en analyseren van solo’s van bijvoorbeeld Charlie Parker. Omdat hij erg gericht was op zijn eigen stijl en ontwikkeling had hij al erg veel werk buiten de opleiding om en ging steeds meer colleges en lessen missen. Op een bepaald punt besloot hij dat dat de opleiding hem al had opgeleverd wat hij nodig had stopte hij er mee om zich volledig op zijn al lopende muziekcarrière te kunnen richten.
JB Meijers vindt het een goede ontwikkeling dat er de laatste tijd (ook lettende op het bestand van aangesloten gitaarscholen en docenten van de Gitaarschool Nederland) veel meer mogelijkheden zijn om goede lessen in Rock en Pop te krijgen. Daarnaast wijst hij op de enorme hoeveelheid informatie die je via internet (YouTube) kan verkrijgen om je als popgitarist te kunnen ontwikkelen. Wel wijst hij op een valkuil die deze schat van informatie met zich mee brengt. Alles is gebaseerd op wat andere gitaristen zich hebben eigen gemaakt en hebben ontdekt terwijl de ontwikkeling van elke ontwikkelende muzikant volgens hem vooral bestaat uit het vinden van een eigen identiteit. Hij vindt het belangrijk dat je door alle informatie heen je eigen stem kan vinden. Het is je eigenheid en herkenbaarheid wat je van anderen kan onderscheiden.
door: Rob Kietselaer
…meer weten? Lees verder op: <a href="http://www.jbmeijers.com/" target="_blank" rel="noreferrer noopener">www.jbmeijers.com</a>