Gitaarschool Nederland logo

Rock gitarist Jack Pisters

De Master-galerij van GSNL is een erepodium voor toonaangevende Nederlandse gitaristen dat jaarlijks rouleert. Gitaarmasters beheersen hun instrument en de muziekstijl die zij vertegenwoordigen op een hoog niveau. Zij hebben hun sporen als artiest in de muziekscene ruimschoots verdiend en vormen een inspiratiebron voor anderen…

Jack Pisters

Soms kun je ook als ‘Gitaarmaster’ beschouwd worden juist omdat ándere gitaristen hun instrument zo succesvol bespelen. Dit is het geval bij Jack Pisters. Hij is namelijk initiator en studieleider van de popopleiding van het Conservatorium van Amsterdam en veel studenten die daar hun studie volgden hebben nu begerenswaardige prijzen in hun kast staan. Om maar wat te noemen: tientallen bands waren 3FM Serious Talent en een even zo groot aantal speelden in De Popronde, drie werden Amsterdamse Popprijs-winnaars, dertien keer wonnen ze de Grote Prijs van Nederland in verschillende categorieën en drie keer de Sena Pop NL Awards. Bij de laatste is hij ook zelf betrokken, als organisator en soms als jurylid, maar ook als begeleider om te zorgen dat de winnaars met de goede mensen in contact komen en de goede stappen zetten.

Natuurlijk is Jack Pisters vooral als Gitaarmaster van de maand gekozen vanwege zijn eigen kwaliteiten op de gitaar. Hij won in 1983 bij een landelijke wedstrijd als één van de jongste deelnemers de gitaar van Gary Moore. Hij speelde in Avalon, Soylent Green, Wishing Well, met Keith Caputo en Anouk en in S.C.A.R..

Als 8-jarige ging hij op pianoles. Wat hem als 8-jarige niet zo beviel was het feit dat je bij een piano op één plek moet blijven zitten. Zo viel zijn oog op de elektrische gitaar waarmee je al spelend rond kan lopen. Dat leek hem wel wat. De stap naar de elektrische gitaar werd op dat moment van huis uit niet ondersteund en dus besloot hij om zelf tijdens de handarbeidlessen een gitaar te bouwen. Als element gebruikte hij een microfoon uit een oude telefoon en hij voorzag het instrument van een aan- en uitschakelaar omdat hij meende dat die standaard op een elektrische gitaar behoorde te zitten. Toen deze gitaar af was ging hij meteen met vrienden en klasgenoten samenspelen. Dat het toch niet eenvoudig is om een duurzaam instrument te bouwen merkte hij aan het feit dat de hals op een gegeven moment behoorlijk krom trok. Gelukkig kreeg hij toen van zijn ouders een nieuwe gitaar en kon hij zijn muzikale ontdekkingstocht voortzetten. Die bestond uit samenspelen, maar ook uit veel zelf de muziek uitzoeken. Dat laatste was intensief werk wat in het begin vrij langzaam ging, maar het leverde op dat hij daardoor veel verschillende nummers leerde spelen en daarnaast dat hij zich steeds gemakkelijker en sneller de nieuwe partijen eigen kon maken.

Hoewel het voor hem al vroeg duidelijk was dat Rockmuziek helemaal zijn ding was heeft hij indirect baat gehad bij de klassieke pianolessen die hij van zijn achtste tot zijn zeventiende kreeg, ook haalde hij voor zijn stijl bruikbare informatie uit een korte lesperiode van een gitarist die in een hele andere stijl gespecialiseerd was. Zijn conservatoriumstudie was op Jazz gericht. De popafdeling die hij later zelf zou initiëren bestond op dat moment nog niet. Hij begon deze studie in Maastricht en vervolgde hem in Den Haag waar hij veel ruimte kreeg om naast de Jazzstudie als Rockgitarist te kunnen werken en zich daarin verder te ontwikkelen. Jack Pisters heeft uit veel verschillende bronnen zijn materiaal vergaard. Hij vindt ook dat zoveel mogelijk uitwisseling van kennis essentieel is voor de ontwikkeling van de muziek en de muzikanten. Hij juicht het daarom ook toe dat er zoveel docenten die daar serieus aan werken zichtbaar worden dankzij de site van Gitaarschool Nederland.

Voor gitaristen die nog volop letterlijk of figuurlijk in de groei zitten is het dus wel nuttig om van Jack Pisters een paar tips over te nemen. Hij raad aan om heel veel op het gehoor uit te zoeken. Duik bijvoorbeeld een maand lang helemaal in de klank en de huid van een gitarist die jou inspireert en probeer alles naar boven te krijgen. De schoonheid zit hem in de details! In het begin gaat dat langzaam, maar door de routine gaat het steeds sneller. Een andere tip is heel eenvoudig, probeer zo veel mogelijk samen te spelen. In bijvoorbeeld een bandsituatie vindt heel veel uitwisseling plaats waarbij je de nieuw verworven vaardigheden onmiddellijk aan de praktijk kan toetsen.

door: Rob Kietselaer

  Meer weten …, lees verder op: <a href="http://www.jackpisters.com/" target="_blank" rel="noreferrer noopener">www.jackpisters.com</a>