Gitaarschool Nederland logo

Singer-songwriter gitarist Dennis Huige

De Master-galerij van GSNL is een erepodium voor toonaangevende Nederlandse gitaristen dat jaarlijks rouleert. Gitaarmasters beheersen hun instrument en de muziekstijl die zij vertegenwoordigen op een hoog niveau. Zij hebben hun sporen als artiest in de muziekscene ruimschoots verdiend en vormen een inspiratiebron voor anderen…

Dennis Huige (Racoon)

De klank en muzikale mogelijkheden van de gitaar zijn aanstekelijk genoeg om een doel op zich te zijn, maar de gitaar kan ook een inspiratiebron en zelfs een voertuig zijn naar iets waarin diezelfde gitaar juist een begeleidende rol heeft. Zo zou je de rol van de gitaar in samenhang met het schrijven van een liedje kunnen beschrijven. Gitaarmaster Dennis Huige beheerst dit proces als geen anderen hoewel hij op het podium met zijn gitaarpartijen een min of meer begeleidende rol inneemt speelt hij daar een hoofdrol als ‘Songwriter-gitarist’.

In een fotoboek van zijn ouders zie je hem al als vijfjarige met een ukelele in zijn handen. Zijn ouders vertellen nu hoe hij hele dagen op dat instrument aan het spelen was en al zelf liedjes maakte die hij graag wilde laten horen. Daarmee eiste hij erg vaak de aandacht van zijn geduldige ouders op, want de kleine Dennis was al behoorlijk productief. Logisch ook dat hij naar de muziekschool mocht om daar lessen in Algemene Muzikale Vorming te krijgen. Gedreven door de magische aantrekkingskracht van gitaarmuziek die hij in zijn omgeving hoorde koos hij vanaf zijn achtste jaar voor gitaarlessen. Dit waren lessen in klassiek gitaar die hij kreeg van een erg goede docent op de plaatselijke muziekschool. Zo werd de basis gelegd voor onder andere de precisie en beheersing die zijn huidige speeltechniek zo kenmerkt. Ondertussen groeide zijn interesse voor andere stijlen zoals blues, rock en pop. Zijn gitaardocent stond daar wel open voor en gaf hem een aantal aanwijzingen zodat hij ook daar ook mee aan de slag kon gaan. Als tegenwicht stimuleerde hij hem om de studie van de klassieke gitaar voort te zetten; een halve les klassiek en een halve les rock. Echter: wat later, rond zijn veertiende jaar, kwam daar een elektrische gitaar tegenover te staan. Daardoor ging het snel bergafwaarts met zijn aandacht voor met name het klassieke deel van de lessen. Uiteindelijk werden de lessen helemaal afgerond. Rond die tijd ging hij ook in bandjes spelen. Hij oefende met zijn band in Podium ’t Beest te Goes, waar ook veel andere bandjes repeteerden. Daar kwam hij veel andere muzikanten tegen waarmee hij later zou gaan samenspelen. Onder andere was dat Bart van der Weide met wie hij songs ging schrijven voor hun band Vict’em en later Racoon.

In de vroege periode, de tijd van Vict’em was hun muziek behoorlijk stevig, hun energie gierde door de versterkers en overspoelde het publiek, maar ook in deze periode waren ze al erg gericht op de kern van de muziek: het liedje en de compositie zelf. Maar toch kwam er een omslag naar een meer akoestische en wat rustiger stijl te gaan volgen. Het ritmische aandeel bleef belangrijk, maar er werd extra intensief aan hele goede liedjes gewerkt, wat in de output van Racoon wel duidelijk werd.

De akoestische kant van Dennis Huige kwam hier tot bloei. Geïnspireerd door bijvoorbeeld Stephen Stills en liedjes zoals Blackbird van de Beatles kwam hij op de ‘fingerstyle’ techniek terecht, wat duidelijk te horen is in het nummer ‘Love you More’.

Dennis Huige ziet veel in het initiatief van Gitaarschool Nederland wat als een soort kwaliteitskeurmerk dienst kan doen in het oriënteren naar een goede gitaardocent. Zelf heeft hij veel gehad aan een gitaarleraar die heel goed wist waar hij mee bezig was, die goede aanwijzingen gaf en hem op de juiste momenten kon vrijlaten om zich op zijn eigen manier te ontwikkelen.

Als songwriter heeft hij vooral veel baat gehad bij een sterke intuïtie; Gitaristen en Songwriters die hem inspireerden leidden niet er toe dat hij ze letterlijk volgde, maar de inspiratie werd eerst verinnerlijkt zodat die op een hele eigen manier en met een eigen stempel naar buiten kon komen.

Waarschijnlijk wordt elk liedje anders geschreven, maar terwijl hij in een eerdere fase van zijn carrière net zo lang op een liedje bleef broeden totdat het helemaal af was laat hij nu ideeën veel eerder los. Soms ligt er alleen het geraamte van een song of een aantal verschillende songs langere tijd op de ‘plank’ om dan op een bepaald moment van nieuwe inspiratie weer opgepakt te worden. Vaak komt dan schijnbaar spontaan de juiste oplossing om zo’n liedje compleet en af te maken. Het lijkt er dus op dat als je een idee kan loslaten en er afstand van kan nemen het creatieve proces zich op een ander niveau voortzet.

Ondertussen zoekt hij nog altijd naar het perfecte popliedje en het volgende album zal weer beter worden dan alle vorige. Het is als het zoeken naar de Heilige Graal, maar het komt misschien wat dichter bij als je het niet te veel probeert te pakken.

door: Rob Kietselaer

…meer weten? Lees verder op: <a href="http://www.racoonfans.nl/band/dennis-huige/" target="_blank" rel="noreferrer noopener">www.racoonfans.nl/band/dennis-huige/</a>